Monday, February 3, 2014

9:14 PM
Anda telah berkahwin dan ingin menimang cahaya mata secepat mungkin?
Anda dan pasangan telah lama berkahwin tetapi belum lagi mempunyai zuriat?


Disini saya ingin berkongsi sedikit tips untuk cepat mengandung.
  • Rancang waktu bersama untuk melakukan hubungan intim dengan suami/isteri. Bagi meningkatkan potensi untuk mengandung, lakukan hubungan intim 2 hari sebelum masa ovulasi iaitu masa keluarnya sel telur. Baca lanjut > Mengenali waktu subur/ovulasi.
  • Kurangkan tabiat/berhenti terus dari tabiat merokok dan  mengambil minuman beralkohol.
  • Pengambilan vitamin secara konsisten terutamanya vitamin C,E, multivitamin dan B Kompleks. Baca lanjut > Makanan Kesuburan
  • Kawal berat badan. Berat badan yang berlebihan atau kurang akan mempengaruhi kesuburan seseorang. Jadi amatlah disarankan untuk mendapatkan berat badan yang ideal untuk meningkatkan peluang hamil.
  • Kurangkan stress sebab stress yang melampau akan menyebabkan  anda kehilangan banyak vitamin, mineral, oksigen dan zat dalam sistem reproduksi,dan ini menyebabkan anda menjadi kurang subur.
  • Melakukan posisi yang tepat semasa hubungan intim. Posisi 'missionary' adalah paling disarankan kerana boleh membuatkan penetrasi yang cukup dalam sehingga rahim dapat menyimpan sperma untuk waktu lebih lama. *sperma dapat hidup maksima sehingga 5 hari dalam rahim wanita*.
  • Sentiasa meminta dan berdoa dengan Tuhan.Perlu diingat bahawa setiap rancangan dan kejadian adalah ditentukan oleh Allah.Setelah kita puas merancang dan berusaha tetapi kita lupakan Allah. INGAT, DIA lah tempat kita mengadu dan memohon pertolongan. 
*******************************************************************************
NAK TAHU LANJUT? KLIK PADA LINK


0 comments:

Post a Comment